OAK Technology w latach ’80 – ’90 był producentem kart graficznych i innych podzespołów komputerowych, np. napędów CD-ROM. Firma miała wkład w rozwój standardu ATAPI, udostępniła własny sterownik oakcdrom.sys, który był obecny w tamtym czasie w systemie DOS. Dzisiaj mało kto pamięta o firmie OAK Technology, sam nie byłem / i nadal nie jestem wielkim znawcą, zgłębiłem temat bardziej dzięki posiadanym trzem kartą graficznym z interfejsem ISA i jestem pełen podziwu dla ich osiągnięć we wczesnych latach rozwoju komputerów osobistych.

Wczesne karty graficzne ISA dla DOS / Windows 3.11 : OAK OTI037C, OTI067, OTI077

Posiadane przeze mnie karty grafiki ze stajni OAK Technology to proste modele nawet jak na lata ich świetności, pomimo to mają w sobie trochę ciekawostek i użyteczności, które trudno spotkać w dzisiaj już i tak mało dostępnych podzespołach z interfejsem ISA na rynku wtórnym.

OAK OTI037C – to pierwsza grafika (zbyt słaba nawet dla procesorów 486 wg oficjalnych informacji ze strony oaktech.com) od OAK Technology i zarazem prosty model z wlutowaną pamięcią w PCB. Na uwagę zasługuje fakt posiadania 8 bitowego BIOSa w dwóch osobnych kościach EEPROM. OAK OTI037C obsługuję do 256KB pamięci DRAM i wspiera tryby obrazu dla standardów VGA, EGA i CGA. Większość dostępnych rozdzielczości działa tylko w trybie VGA (320x200x256 i 640x480x16). Dla tej karty grafiki (VPU – ang. Video Processing Unit) nigdy nie zostały napisane oficjalne sterowniki, tym samym jej użyteczność zostaje zredukowana do poziomu systemu DOS. OAK OTI037C zadziała na starych 8 bitowych komputerach oraz monitorach kolorowych i monochromatycznych, na płytce karty znajduje się odpowiedni jumper w celu ustawienie trybu color i mono.

OAK OTI067 – ta karta graficzna, posiada szereg ciekawych właściwości użytecznych w retro computingu / gamingu. OTI067 to model wspierający już tryby SVGA ale z możliwością podłączenia także starych typów monitorów EGA (dwa wyjścia D-SUB), zmiany trybu pracy dokonuje się za pomocą przełączników z tyłu na śledziu poprzez tzw. DIP SWITCHe. OAK OTI067 podobnie jak OTI037C także posiada podwójny 8 bitowy BIOS w dwóch osobnych kościach EEPROM i możliwość pracy w standardzie 8-bit i 16-bit co jest konieczne w komputerach klasy XT oraz wczesnych AT. Jumper / zworka na płytce drukowanej karty pozwala na przełączenie trybu z 8 na 16 bitowy i vice versa. Karta obsługuję do 512KB pamięci DRAM.

OAK OTI077 – to rozwinięta wersja poprzedniego chipu (VPU) OTI067, który obsługuję do 1MB pamięci DRAM i posiada także szybszy zegar – do 65MHz. Karta graficzna OAK OTI077 wspiera dodatkowe tryby w rozdzielczościach SVGA do 1024x768x256 bez przeplotu (ang. non-interlaced mode) oraz 1280x1024x16 z przeplotem (ang. interlaced mode). Jak na czasy DOSa i wczesnego Windowsa to jest niezły wynik.

OAK OTI066 / OTI068 / OTI077 – instrukcje obsługi / manuals

  • OTI-066 High Speed, 256×18 Color Palette Video Dac (październik 1990) – OTI066-Video_DAC.pdf
  • OTI-077 Extended High Resolution VGA Graphics Controller with 1MByte Video Memory Support (sierpień 1991) – OTI077.pdf
  • OTI-068 Dual Video / Memory Clock Generator (październik 1991) – OTI068-Memory_clock_generator.pdf

OAK OTI067 / 077 – sterowniki DOS / Windows 3.1 drivers

    OAK OTI037C / OTI067 – biosy

    Zarówno OAK OTI037C jak i OTI067 posiadają po dwie kości EEPROM 29C256 DIP28, na których znajdują się „podwójne” biosy. OTI037C to karta graficzna 8-bitowa bez możliwości pracy w 16-bitach, z kolei OTI067 może pracować w obydwu trybach w zależności o ustawień jumperów PCB karty.

    Na koniec warto dodać, że firma OAK Technology pomimo produkcji chipów na rynek taniego segmentu elektroniki, wniosła sporo wkładu oraz innowacji w nowe, własne technologie. OAK Technology niestety nie przetrwała presji czasu, chociaż pod koniec swoich dni pracowali nad pierwszym akceleratorem graficznym 2D/3D o nazwie Warp 5 (OTI 64317). Chip nie został nigdy oficjalnie wypuszczony na rynek, a technologię przejęła firma ATI. Była to ostatnia próba wypuszczenia nowych kart graficznych na rynek konsumencki.

    Procesor graficzny Warp 5 był oparty na koncepcji regionu i miał wiele podobieństw do architektury Talisman firmy Microsoft. Chip przetwarzał każdy region na raz i wykonywał sortowanie razem z antyaliasingiem jednocześnie. W rezultacie Warp 5 wykonał operacje 24-bitowe zmiennoprzecinkowe Z, antyaliasing subpikselowy, przezroczystość niezależną od kolejności, nieliniowe zamglenie, efekty atmosferyczne oraz mapowanie MIP. Zazwyczaj takie architektury oparte na regionach są bramkowane przez liczbę wielokątów, które można przetwarzać na region, ale Oak twierdził, że nie ma takich ograniczeń w WARP 5.

    Warp 5 (OTI 64317) – specyfikacja techniczna:

    • 50m pikseli/s (wszystkie funkcje włączone)
    • Obsługa pamięci EDO i SGRAM – 8 MB
    • Pamięć podręczna tekstur na chipie
    • Akceleracja 2D GUI
    • Skalowanie wideo w osi Y
    • Obsługa VBI, w tym Intercast
    • RAMDAC 220 MHz
    • Rozdzielczości do 1600 × 1200
    • Obsługiwane interfejsy API Direct3D i BRender
    • Wsparcie dla systemów operacyjnych Windows 95 i Windows NT
    • Obudowa – 256 pin BGA
    • Zgodność pinów z akceleratorem GUI OAK OTI-74217 EON 2D

    Oak Technology – oaktech.com
    139 Kifer Court
    Sunnyvale, CA 94086-5160
    Phone: (408) 737-0888
    Fax: (408) 737-3838

    źródło: https://en.wikipedia.org/wiki/Oak_Technology

     


    0 komentarzy

    Dodaj komentarz

    Avatar placeholder

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *