Konsola Xbox Classic zadebiutowała w 2001 roku i była pierwszym podejściem Microsoftu do rynku gier. Choć sprzęt nie zdobył takiej popularności jak PlayStation 2, do dziś cieszy się wierną społecznością fanów i modderów. W trakcie produkcji (2001-2005) Microsoft wprowadził kilka rewizji płyty głównej, które różniły się zastosowanymi układami, zasilaczami i możliwościami modyfikacji. Dla kolekcjonera, serwisanta czy hobbysty to właśnie rewizja płyty decyduje o tym, jak łatwo można konsolę przerobić, jak wygląda obraz i jakie są potencjalne problemy techniczne.
Poniżej znajdziesz chronologiczny przegląd wszystkich rewizji, ich okresy produkcji oraz plusy i minusy.
Xbox Classic 1.0 (listopad 2001 – maj 2002)
Charakterystyka:
Pierwsza seria konsoli, wprowadzona na rynek amerykański. Charakteryzowała się dużym radiatorem z dodatkowym wentylatorem i enkoderem wideo Conexant. Zasilacze Thomson i Delta bywały awaryjne.
Opcje modowania:
- Obsługa TSOP – możliwość flashowania BIOS-u po zmostkowaniu punktów.
- Pełna kompatybilność z modchipami.
Plusy:
- Najstarsza, kolekcjonerska wartość.
- Duże możliwości modowania.
Minusy:
- Głośna praca chłodzenia.
- Awaryjne zasilacze Thomson (zimne luty, kondensatory).
Xbox Classic 1.1 (maj 2002 – sierpień 2002)
Charakterystyka:
Wersja przejściowa, mniejsze chłodzenie, wciąż enkoder Conexant. Zasilacze Thomson/Delta poprawiono, ale wciąż były mniej niezawodne.
Opcje modowania:
Nadal dostępne flashowanie TSOP.
Kompatybilna z modchipami.
Plusy:
- Stabilniejsza od 1.0.
- Dobra baza pod softmod.
Minusy:
- Zasilacze wciąż problematyczne.
- Brak większych zmian względem 1.0.
Xbox Classic 1.2 – 1.3 (sierpień 2002 – kwiecień 2003)
Charakterystyka:
Wprowadzono enkoder Focus, który poprawił jakość obrazu (szczególnie w NTSC). Konsola była ciszej chłodzona, zasilacze ulepszono.
Opcje modowania:
- TSOP nadal w pełni dostępny.
- Bardzo popularne wśród modderów.
Plusy:
- Dobre chłodzenie i kultura pracy.
- Focus zapewnia czystszy obraz.
- Stabilne zasilacze.
Minusy:
- Mniej kolekcjonerska niż 1.0, ale praktyczna.
Xbox Classic 1.4 – 1.5 (kwiecień 2003 – marzec 2004)
Charakterystyka:
Najczęściej spotykane rewizje. Enkoder Focus lub Conexant, lepsze zasilacze (Foxlink, Delta). Wersja 1.5 była rzadką ewolucją 1.4 z ograniczeniami w obsłudze BIOS-u.
Opcje modowania:
- 1.4 – pełna obsługa TSOP, świetna dla modderów.
- 1.5 – brak możliwości TSOP, konieczność modchipa.
Plusy:
- Najbardziej stabilne konstrukcje.
- Łatwe w serwisie i modyfikacjach (zwłaszcza 1.4).
Minusy:
- 1.5 ma ograniczenia modowania.
- Różnice w enkoderach wymagają sprawdzenia jakości obrazu.
Xbox Classic 1.6 / 1.6b (kwiecień 2004 – maj 2005)
Charakterystyka:
Ostatnia rewizja przed wprowadzeniem Xboxa 360. Wprowadzono enkoder Xcalibur, zmieniono pamięci RAM, a płyta całkowicie zrezygnowała z obsługi TSOP. Najczęściej spotykane zasilacze Foxlink (czasem Delta).
Opcje modowania:
- Brak TSOP – tylko softmod lub modchip.
- Wymaga specjalnych BIOS-ów przygotowanych pod rewizję 1.6 (np. Evox M8+ 1.6).
Plusy:
- Najmłodsze egzemplarze, mniej zużyte.
- Stabilne zasilacze.
- Łatwy softmod (Tony Hawk’s Pro Skater 4, Tom Clancy’s Splinter Cell, MechAssault, 007: Agent Under Fire).
Minusy:
- Brak TSOP, ograniczenia w modowaniu.
- Xcalibur uznawany za gorszy jakościowo enkoder obrazu niż Conexant/Focus.
Porównanie rewizji Xbox Classic
- Najlepsze do kolekcjonowania: 1.0 – historyczne, rzadkie, charakterystyczne.
- Najlepsze do modowania: 1.2 – 1.4 – pełny TSOP, stabilne zasilanie, dobry enkoder.
- Najłatwiejsze do codziennego grania: 1.4 i 1.6 – nowsze, mniej zużyte, łatwe do softmodu.
- Najmniej pożądane dla modderów: 1.5 i 1.6 – brak TSOP.
Dlaczego rewizja Xbox Classic ma znaczenie?
Znajomość rewizji pozwala:
- dobrać odpowiednią metodę modyfikacji,
- ocenić potencjalne problemy (zasilacz, enkoder obrazu),
- lepiej zaplanować modernizację (np. wymianę dysku),
- podnieść wartość konsoli przy sprzedaży – egzemplarze dobrze opisane i w pełni działające są bardziej poszukiwane.
Reasumując:
- Jeśli masz konsolę z 2001-2002 – to najstarsza rewizja 1.0–1.1, dziś cenna dla kolekcjonerów.
- 2002-2003 to złoty środek dla modderów (1.2–1.4).
- 2004-2005 – zawsze 1.6, najłatwiejsza do softmodu i wciąż świetna do grania.
Jak rozpoznać rewizję płyty głównej Xbox Classic po PCB
Xbox Classic 1.0 (2001 – wczesny 2002)
- Duży radiator z dodatkowym wentylatorem na GPU.
- Kość TSOP BIOS w postaci dużego układu (Intel/Sharp, 1 MB).
- Enkoder wideo Conexant CX25871 – blisko portów AV.
- Zasilacze Thomson/Delta, często awaryjne.
Xbox Classic 1.1 (2002)
- Radiator uproszczony (bez wentylatora).
- Nadal obecny TSOP BIOS, mniejszy układ niż w 1.0.
- Enkoder wideo wciąż Conexant.
- Płyta główna bardzo podobna do 1.0, różnice głównie w zasilaniu.
Xbox Classic 1.2 – 1.3 (2002 – 2003)
- TSOP BIOS nadal obecny (różne producenci: ST, Winbond).
- Pojawia się enkoder wideo Focus FS454 – łatwy do odróżnienia, kwadratowy chip w pobliżu wyjścia AV.
- Radiator i układ chłodzenia uproszczony, brak dodatkowego wentylatora.
- Płyty te są mniejsze wizualnie „zatłoczone” niż 1.0/1.1.
Xbox Classic 1.4 – 1.5 (2003 – 2004)
- Układ BIOS wciąż obecny (TSOP).
- Enkoder Focus (czasem Conexant, zależnie od serii).
- Płytka podobna do 1.3, różnice trudne do uchwycenia bez schematów.
- Wersja 1.5 wygląda identycznie do 1.4 – różnicę widać dopiero przy próbie flashowania (brak pełnego wsparcia).
Xbox Classic 1.6 / 1.6b (2004 – 2005)
- Brak TSOP – nie ma dużej kości BIOS na PCB, zamiast tego mała pamięć Flash (16-pin, np. ST).
- W pobliżu portu AV znajdziesz nowy enkoder Xcalibur (opisany jako „Xcalibur” na chipie).
- Inne rozłożenie sekcji zasilania (VRM), charakterystyczne ścieżki PCB.
- Numerki na płytkach i naklejki produkcyjne często zaczynają się od „30…”.
0 komentarzy