Seria Fallout jest jedną z najbardziej ikonicznych w historii gier wideo, znana z unikalnego połączenia retro-futurystycznej estetyki, głębokiej fabuły i otwartego świata. W artykule przedstawię rozwój serii, zaczynając od Fallout 1 i Fallout 2, opisując ich kluczowe cechy, takie jak system S.P.E.C.I.A.L. i nieliniową fabułę. Szczególną uwagę poświęcę nieukończonemu projektowi Fallout: Van Buren, który miał wprowadzić nowe mechaniki i frakcje, a także jego wpływ na późniejsze gry, jak Fallout: New Vegas.
Fallout 1 (1997)
Fallout 1, stworzony przez Interplay Entertainment, to gra RPG osadzona w postapokaliptycznym świecie. Gracz wciela się w mieszkańca schronu, tzw. Vault Dweller, który wyrusza na powierzchnię w poszukiwaniu chipu do uzdatniania wody, niezbędnego do przetrwania mieszkańców schronu. Dostępne jest grywalne demo oryginalnie wypuszczone 26 kwietnia 1997 roku poprzedzające wydanie pełnej gry na PC.
Cechy charakterystyczne Fallout 1:
- Otwartość świata i nieliniowość fabuły.
- Unikalny system S.P.E.C.I.A.L., definiujący statystyki postaci.
- Rozbudowany system dialogów i decyzji, które wpływają na rozwój fabuły.
- Klimatyczna oprawa graficzna i muzyczna, inspirowana kulturą lat 50. XX wieku.
Fallout 2 (1998)
Fallout 2, kontynuacja pierwszej części, również stworzona przez Interplay, rozgrywa się kilkadziesiąt lat po wydarzeniach z pierwszej gry. Gracz wciela się w Wybrańca, potomka Vault Dweller, którego zadaniem jest uratowanie swojej wioski przed zagładą.
Cechy charakterystyczne Fallout 2:
- Rozszerzony świat gry i bardziej złożona fabuła.
- Więcej zadań pobocznych i większa liczba frakcji do interakcji.
- Dodatkowe umiejętności i wyposażenie.
- Rozwinięty system moralności i konsekwencji decyzji.
Fallout: Van Buren (porzucony projekt)
Fallout: Van Buren był kodową nazwą planowanego Fallout 3, który miał być rozwijany przez Black Isle Studios, wewnętrzne studio Interplay. Niestety, projekt został porzucony w 2003 roku z powodu problemów finansowych Interplay. Chociaż nigdy nie został ukończony, wiele jego elementów stało się podstawą późniejszych gier z serii. Poniżej przedstawiam więcej szczegółów na temat Van Buren, w tym jego fabułę, mechaniki i świat gry.
Fallout: Van Buren – fabuła
Główna oś fabularna
Główna fabuła Van Buren miała skupiać się na więźniu, który budzi się w tajemniczym kompleksie wojskowym, a następnie ucieka przed wybuchem nuklearnym. Gracz, wcielając się w tego więźnia, miał odkrywać swoją przeszłość oraz rolę w większym konflikcie rozgrywającym się na pustkowiach.
Frakcje i konflikty
Van Buren miał zawierać różna frakcje, każda z własnymi celami, filozofiami i konfliktami:
- New California Republic (NCR). Demokratyczne państwo dążące do przywrócenia porządku i cywilizacji na pustkowiach.
- Brotherhood of Steel. Technologiczna sekta skupiona na odzyskiwaniu i ochronie zaawansowanej technologii.
- Caesar’s Legion. Brutalna, autorytarna frakcja inspirowana na starożytnym Rzymie, dowodzona przez charyzmatycznego lidera Cezara.
- The Burned Man. Tajemniczy antagonista, odpowiedzialny za rozprzestrzenianie wirusa, który zagrażał pustkowiom.
Fallout: Van Buren – świat gry
Lokacje
Świat Van Buren miał obejmować południowo-zachodnie stany USA, w tym:
- Hoover Dam. Kluczowe miejsce, strategicznie położone, będące przedmiotem konfliktu między NCR a Legionem Cezara.
- Denver. Miasto pełne ruin i niebezpieczeństw, znane jako „Miasto Psa”.
- Boulder Dome. Naukowy kompleks badawczy z zaawansowaną technologią.
- Reservation. Izolowana społeczność mutantów, która powstała w wyniku eksperymentów wojskowych.
Rozgrywka i mechaniki
- System S.P.E.C.I.A.L.. Powracający z poprzednich gier system statystyk postaci, definiujący umiejętności i atrybuty gracza.
- Turowa walka. Wzbogacona wersja systemu walki z Fallout 2, umożliwiająca taktyczne podejście do starć.
- Interaktywność świata. Duży nacisk na decyzje gracza, które miały wpływać na otaczający świat i fabułę. Gracz mógł decydować o losach frakcji i postaci, co miało prowadzić do różnych zakończeń.
- Eksploracja i zadania poboczne. Bogaty świat z wieloma zadaniami pobocznymi, sekretami do odkrycia i interaktywnymi elementami środowiska.
Dziedzictwo Van Buren
Chociaż Fallout: Van Buren nigdy nie został oficjalnie ukończony, jego dziedzictwo jest widoczne w innych grach.
Fallout: New Vegas (2010). Stworzony przez Obsidian Entertainment, studio założone przez byłych pracowników Black Isle Studios, zawiera wiele elementów fabularnych i mechanik zaplanowanych dla Van Buren, w tym postacie, frakcje i lokacje.
Społeczność modderska cały czas pracuje nad odtworzeniem Van Buren, bazując na dostępnych dokumentach projektowych i materiałach udostępnionych przez byłych pracowników Black Isle Studios.
Prace nad rekonstrukcją Van Buren
W ostatnich latach, fani Fallouta stworzyli nowy projekt rekonstrukcji Van Buren przy użyciu silnika Fallout 2 o nazwie Fallout Yesterday. Oto niektóre z najważniejszych elementów tego przedsięwzięcia:
- Wierność oryginalnym założeniom. Mod stara się jak najwierniej odtworzyć fabułę, postacie i lokacje zaplanowane przez Black Isle Studios.
- Rozbudowa mechanik. Wykorzystany silnik Fallout 2 został rozbudowany o nowe elementy i usprawnienia, aby gra była bardziej nowoczesna i grywalna.
- Współpraca z fanami. Projekt jest otwarty na współpracę z społecznością, co pozwala na zbieranie opinii i pomysłów od fanów serii.
Kilka dni temu w serwisie NexusMods został udostępniony mod w wersji grywalnej. Na tą chwilę jest to wczesna wersja 0.6, jakkolwiek możliwa do ukończenia przy wyborze odpowiedniej postaci.
1 komentarz
Fallout: London - eksploracja postapokaliptycznej Brytanii - LepszySerwis.pl - Serwis komputerowy Poznań · 26 lipca 2024 o 06:54
[…] świecie gier wideo, seria Fallout stała się ikoną postapokaliptycznej narracji, znaną z połączenia otwartego świata, […]