Seria Fallout jest jedną z najbardziej ikonicznych w historii gier wideo, znana z unikalnego połączenia retro-futurystycznej estetyki, głębokiej fabuły i otwartego świata. W artykule przedstawię rozwój serii, zaczynając od Fallout 1 i Fallout 2, opisując ich kluczowe cechy, takie jak system S.P.E.C.I.A.L. i nieliniową fabułę. Szczególną uwagę poświęcę nieukończonemu projektowi Fallout: Van Buren, który miał wprowadzić nowe mechaniki i frakcje, a także jego wpływ na późniejsze gry, jak Fallout: New Vegas.

Fallout 1 (1997)

Fallout 1 demoFallout 1, stworzony przez Interplay Entertainment, to gra RPG osadzona w postapokaliptycznym świecie. Gracz wciela się w mieszkańca schronu, tzw. Vault Dweller, który wyrusza na powierzchnię w poszukiwaniu chipu do uzdatniania wody, niezbędnego do przetrwania mieszkańców schronu. Dostępne jest grywalne demo oryginalnie wypuszczone 26 kwietnia 1997 roku poprzedzające wydanie pełnej gry na PC.

Cechy charakterystyczne Fallout 1:

  • Otwartość świata i nieliniowość fabuły.
  • Unikalny system S.P.E.C.I.A.L., definiujący statystyki postaci.
  • Rozbudowany system dialogów i decyzji, które wpływają na rozwój fabuły.
  • Klimatyczna oprawa graficzna i muzyczna, inspirowana kulturą lat 50. XX wieku.

Fallout 1

Fallout 2 (1998)

Fallout 2, kontynuacja pierwszej części, również stworzona przez Interplay, rozgrywa się kilkadziesiąt lat po wydarzeniach z pierwszej gry. Gracz wciela się w Wybrańca, potomka Vault Dweller, którego zadaniem jest uratowanie swojej wioski przed zagładą.

Cechy charakterystyczne Fallout 2:

  • Rozszerzony świat gry i bardziej złożona fabuła.
  • Więcej zadań pobocznych i większa liczba frakcji do interakcji.
  • Dodatkowe umiejętności i wyposażenie.
  • Rozwinięty system moralności i konsekwencji decyzji.

Fallout: Van Buren (porzucony projekt)

Fallout 3 Van BurenFallout: Van Buren był kodową nazwą planowanego Fallout 3, który miał być rozwijany przez Black Isle Studios, wewnętrzne studio Interplay. Niestety, projekt został porzucony w 2003 roku z powodu problemów finansowych Interplay. Chociaż nigdy nie został ukończony, wiele jego elementów stało się podstawą późniejszych gier z serii. Poniżej przedstawiam więcej szczegółów na temat Van Buren, w tym jego fabułę, mechaniki i świat gry.

Fallout: Van Buren – fabuła

Główna oś fabularna

Główna fabuła Van Buren miała skupiać się na więźniu, który budzi się w tajemniczym kompleksie wojskowym, a następnie ucieka przed wybuchem nuklearnym. Gracz, wcielając się w tego więźnia, miał odkrywać swoją przeszłość oraz rolę w większym konflikcie rozgrywającym się na pustkowiach.

Frakcje i konflikty

Van Buren miał zawierać różna frakcje, każda z własnymi celami, filozofiami i konfliktami:

  • New California Republic (NCR). Demokratyczne państwo dążące do przywrócenia porządku i cywilizacji na pustkowiach.
  • Brotherhood of Steel. Technologiczna sekta skupiona na odzyskiwaniu i ochronie zaawansowanej technologii.
  • Caesar’s Legion. Brutalna, autorytarna frakcja inspirowana na starożytnym Rzymie, dowodzona przez charyzmatycznego lidera Cezara.
  • The Burned Man. Tajemniczy antagonista, odpowiedzialny za rozprzestrzenianie wirusa, który zagrażał pustkowiom.

Fallout: Van Buren – świat gry

Lokacje

Świat Van Buren miał obejmować południowo-zachodnie stany USA, w tym:

  • Hoover Dam. Kluczowe miejsce, strategicznie położone, będące przedmiotem konfliktu między NCR a Legionem Cezara.
  • Denver. Miasto pełne ruin i niebezpieczeństw, znane jako „Miasto Psa”.
  • Boulder Dome. Naukowy kompleks badawczy z zaawansowaną technologią.
  • Reservation. Izolowana społeczność mutantów, która powstała w wyniku eksperymentów wojskowych.

Rozgrywka i mechaniki

  • System S.P.E.C.I.A.L.. Powracający z poprzednich gier system statystyk postaci, definiujący umiejętności i atrybuty gracza.
  • Turowa walka. Wzbogacona wersja systemu walki z Fallout 2, umożliwiająca taktyczne podejście do starć.
  • Interaktywność świata. Duży nacisk na decyzje gracza, które miały wpływać na otaczający świat i fabułę. Gracz mógł decydować o losach frakcji i postaci, co miało prowadzić do różnych zakończeń.
  • Eksploracja i zadania poboczne. Bogaty świat z wieloma zadaniami pobocznymi, sekretami do odkrycia i interaktywnymi elementami środowiska.

Dziedzictwo Van Buren

Van Buren

Chociaż Fallout: Van Buren nigdy nie został oficjalnie ukończony, jego dziedzictwo jest widoczne w innych grach.

Fallout: New Vegas (2010). Stworzony przez Obsidian Entertainment, studio założone przez byłych pracowników Black Isle Studios, zawiera wiele elementów fabularnych i mechanik zaplanowanych dla Van Buren, w tym postacie, frakcje i lokacje.

Społeczność modderska cały czas pracuje nad odtworzeniem Van Buren, bazując na dostępnych dokumentach projektowych i materiałach udostępnionych przez byłych pracowników Black Isle Studios.

Prace nad rekonstrukcją Van Buren

W ostatnich latach, fani Fallouta stworzyli nowy projekt rekonstrukcji Van Buren przy użyciu silnika Fallout 2 o nazwie Fallout Yesterday. Oto niektóre z najważniejszych elementów tego przedsięwzięcia:

  • Wierność oryginalnym założeniom. Mod stara się jak najwierniej odtworzyć fabułę, postacie i lokacje zaplanowane przez Black Isle Studios.
  • Rozbudowa mechanik. Wykorzystany silnik Fallout 2 został rozbudowany o nowe elementy i usprawnienia, aby gra była bardziej nowoczesna i grywalna.
  • Współpraca z fanami. Projekt jest otwarty na współpracę z społecznością, co pozwala na zbieranie opinii i pomysłów od fanów serii.

Kilka dni temu w serwisie NexusMods został udostępniony mod w wersji grywalnej. Na tą chwilę jest to wczesna wersja 0.6, jakkolwiek możliwa do ukończenia przy wyborze odpowiedniej postaci.

Fallout: Van Buren pozostaje jednym z najbardziej fascynujących „co by było gdyby” w historii gier wideo, a prace nad jego rekonstrukcją świadczą o ogromnym zaangażowaniu i pasji fanów serii Fallout. Istnieje w sieci demo Van Burena jest jednak mocno niedopracowane, chociaż pokazuje duże możliwości jak na swój czas. Gdyby gra wyszła w terminie z pewnością stałaby się hitem chociażby ze względu na jej nowatorskie podejście w zastosowanych nowych technologiach.


Bartłomiej_Speth

Absolwent wydziału Fizyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na kierunku Fizyka z informatyką. Miłośnik komputerów, sprzętu komputerowego oraz otwartego oprogramowania. Specjalizuje się w budowie, naprawach, modyfikacjach laptopów jak i jednostek stacjonarnych. Zapalony PC'towiec od momentu, w którym otrzymał swój pierwszy komputer z procesorem 80286.

1 komentarz

Fallout: London - eksploracja postapokaliptycznej Brytanii - LepszySerwis.pl - Serwis komputerowy Poznań · 26 lipca 2024 o 06:54

[…] świecie gier wideo, seria Fallout stała się ikoną postapokaliptycznej narracji, znaną z połączenia otwartego świata, […]

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *